Povinnosti zaměstnavatele při pracovním úrazu
1.6.2015
Povinnosti zaměstnavatele
Přesné znění všech povinností zaměstnavatele je popsáno v § 105 Zákoníku práce a patří mezi ně zejména následující:
- zaměstnavatel, u něhož k úrazu došlu, je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu a to za účasti dotčeného zaměstnance (pokud to jeho stav dovolí), svědků a odborové organizace nebo zástupce pro oblast BOZP. Neměl by bezdůvodně měnit stav na místě úrazu až do doby vyjasnění jeho příčin a okolností vzniku. Pokud se jedná o zaměstnance jiného zaměstnavatele, než u kterého se úraz stal, je zaměstnavatel povinen neprodleně informovat zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance a umožnit mu účast na vyšetření okolností a vzniku pracovního úrazu
- zaměstnavatel je povinen vést knihu úrazů a všechny jednotlivé úrazy v ní řádně evidovat. To platí i v případě, že úrazem nebyla způsobena pracovní neschopnost anebo pracovní neschopnost není delší než 3 kalendářní dny
- zaměstnavatel vede záznam a evidenci o každém pracovním úrazu, jehož následkem došlo
a) ke zranění s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny
b) k úmrtí zaměstnance
- zaměstnavatel je povinen úraz neodkladně ohlásit a zaslat záznam o úrazu (odkaz) stanoveným institucím - dle charakteru úrazu. Způsob evidence, vzory záznamu o úrazu, hlášení změn a okruh dotčených orgánů je stanoven NV č. 201/2010 Sb. o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vč. novely z 1.1.2015. Portál PracovniUraz.cz je vytvořen plně v souladu s předepsanými pokyny tohoto přepisu vč. legislativních aktualizací.
- zaměstnavatel je povinen vytvořit opatření proti opakování pracovního úrazu
- záznam o úrazu vyhotovuje zaměstnavatel neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úraze dověděl
- zaměstnavatel je povinen vést evidenci zaměstnanců s uznanou nemocí z povolání, která vznikla na jeho pracovištích a vytvořit taková opatření, aby došlo k minimalizování rizikových faktorů vyvolávajících nemoci z povolání